פוסטים נוספים

December 13, 2016

Please reload

Archive
Please reload

גלישת גלים - הריטלין של הטבע

 

רבים מגיעים לד"ר ראובן ברק אחרי שאובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז, בבקשה לפתרון טבעי שיחסוך מהם את הצורך בנטילת תרופות. להפתעתם, הוא שולח אותם לגלוש. העיסוק בפעילות גופנית מאלץ את העוסק בו להיות פחות אימפולסיבי, יותר בפוקוס, ופתוח לאפשרויות של למידה והפנמה של נושא חדש.

 

תוצר נוסף של פעילות גופנית כמו גלישת גלים היא היכולת להתגבר על כשלונות, ולתקוף מחדש את הבעיה. גם אם נכלשנו בה מאות פעמים, נמשיך לנסות עד שנתגבר ונצליח. זו תרופה נהדרת להלך הרוח בקרב לא מעט בעלי הפרעות קשב וריכוז הרגילים לכשלונות, ומשננים לעצמם " לא משנה מה אעשה – נועדתי לכשלון ".

 

בעת פעילות ספורטיבית משחרר המוח חומרים המוכרים כאנדרופינים Endorphins. אלה חומרים דמויי הורמון המווסתים את תחושת ההנאה, הכאב ומצב הרוח. כמו כן משתחררים כימיקלים המשפיעים על הריכוז ותשומת הלב, החסרים בהפרעות קשב, כמו דופאמין, נוראפינפרין, וסרוטונין. סוג הפעילויות הגופניות היעילות יותר להפעלת מנגנונים אלה הוא כזה הדורש תשומת לב, הפעלת קאורדינצייה, שיווי משקל ויכולת רגיעה בו זמנית. ואין כמו גלישה לשילוב כל אלה.

 

גולשים רבים מתארים את החוויה של "תפיסת גל" כחוויה רוחנית, כמצב של חיבור ל "כוח עליון" של " להיות אחד עם הטבע", מצב המזכיר מצבים מדיטטיביים, כפי שחווים המתרגלים מדיטציה, יוגה, זן ושיטות רוחניות אחרות. הדגש הוא תמיד על שקט פנימי, ריכוז, ערנות רבה, ועם זאת רוגע, שלווה ונינוחות. בתחילה יחווה הגולש תחושות אלה בהיותו במים עם הגלשן, אך עם הזמן הוא לוקח אותן עימו לחיי היומיום, והן הופכות להיות חלק ממנו ומעצבות את יחסיו לעולם הסובב אותו.

 

תופעה מעניינת נוספת היא תופעת הנימוס וההתחשבות בזולת: כשאתה במים אתה ער לסובבים אותך ומתנהג בנימוס ודרך ארץ, כללי הנימוס במים מחייבים לתת זכות קדימה לאחר, "לא לגנוב גלים" ולעזור למי שנמצא במצוקה או נתקל בקשיים. הגולש מכבד את עמיתו ואת רכושו. עם הזמן הופכים כללים אלו להיות חלק מן הגולשים גם ביבשה.

 

יכולת נוספת שהגלישה מפתחת היא יכולת ההתבוננות: אתה יושב על הגל וממתין לגל "הנכון", עליך להתבונן היטב בכל מה ומי שנמצא בסביבה, ברוח, בשמש, בגלים המתקרבים, במה שמתרחש באותה עת בחוף שאליו אתה מתכוון לגלוש ועם זאת להיות נינוח ורך ולא נוקשה פיזית. בנוסף עלייך להיות קשוב מספיק כדי לא לפספס את הרגע.

 

בקיצור, אתה "כולך כאן ועכשיו", כל הריכוז והקשב שלך נמצאים בשיאם, לא לרגע, אלא לפעמים למשך שעות רבות ועם הזמן במשך יום שלם. כל חייך, לא רק בזמן שאתה גולש.

 

השורה התחתונה: גלישת גלים מצוינת כמו ריטלין לפחות! אם לא יותר, ללא תופעות לוואי. לכן קחו את הילדים, זהו הספורט האולטימטיבי, זו עצה של רופא…
 

 כותב המאמר: ד"ר ראובן ברק הוא רופא (MD) המטפל ברפואה סינית מסורתית. drbarak.com

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

  • Facebook Social Icon
0

MY CART